Cum conduci eficient pe timp de ceata?

Toamna, uneori dimineata, ceața ne dă serioase bătăi de cap, mai ales dacă suntem la volan. Diferențele de temperatură dintre zi și noapte fac ca acest fenomen să apară la primele ore ale dimineții, atunci când este și vârf de trafic. Iată cele mai bune sfaturi ca sa circulați în siguranță în condiții de ceață.

Una dintre cele mai mari greşeli pe care le fac şoferii atunci când sunt surprinşi de ceaţă densă este să se mute de pe banda doi pe banda unu de mers. Specialiştii nu recomandă asta deoarece, deşi mergem cu viteză mică, riscăm să dăm peste maşini complet oprite, ai căror şoferi aşteaptă să se ridice ceaţa. Iar dacă aceştia nu sunt opriţi pe prima bandă, cu siguranţă staţionează pe marginea drumului, iar riscul de lovire a acestor autovehicule este foarte mare. Este recomandabil să circuli cu viteză mai mică pe banda a doua.

Dacă te afli pe autostradă, este bine să-ţi continui drumul şi să nu te opreşti pe banda de urgenţă. Riscul de a fi lovit de un şofer care din lipsă de vizibilitate a pierdut direcţia este foarte mare. Opreşte pe banda de urgenţă doar dacă eşti absolut convins că aceasta este singura soluţie care ţi-a mai ramas.

De obicei, pe ceaţă densă şoferii merg cuminţi unul în spatele celuilalt, cu viteză redusă, păstrând distanţa şi fără a se aventura în depăşiri periculoase. Pentru a evita un accident, încearcă să ţii direcţia drumului urmărind un reper: maşina din faţa ta, stopurile de ceaţă ale acesteia, linia bordurii, linia pomilor de pe marginea drumului, etc. Este absolut obligatoriu să circuli cu viteză redusă dacă vrei să eviţi un accident. Când dai de ceaţă densă, care îţi lasă o vizibilitate de doar câteva zeci de metri, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să aprinzi proiectoarele şi stopurile de ceaţă şi să micşorezi viteza.

O altă greşeală pe care o fac foarte mulţi şoferi este aceea de a aprinde faza lungă pe porţiunile de drum cu ceaţă densă. Ceea ce nu ştiu ei este faptul că faza lungă, spre deosebire de proiectoare, luminează în sus, iar raza de lumină loveşte direct în ceaţă. Iată cum vizibilitatea şi aşa redusă va deveni zero. 

Păstrarea distanţei regulamentare faţă de autovehiculul din faţa ta îţi poate salva viaţa. Cu toate acestea, există foarte mulţi şoferi care merg „lipiţi” de maşina din faţă fără să se gândească dacă vor avea timp să frâneze în cazul în care va fi nevoie. Nu ai de unde să ştii ce reacţii poate avea şoferul din faţa ta şi pune o frână bruscă. Impactul, în aceste condiţii, este iminent.

Avariile se aprind atunci când autovehiculul staţionează pe partea dreaptă a carosabilului deoarece este avariat. Practic, am văzut mulţi şoferi care aprind becurile de avarie când vizibilitatea este redusă – plouă torenţial sau e ceaţă. Ceea ce nu realizează ei este faptul că, din dorinţa de a se face cât mai vizibili, îi induc în eroare pe ceilalţi şoferi care cred că au în faţă o maşină oprită.